O nás
Zameranie činnosti CPPPaP:
Ø v oblasti učenia a vzdelávania – vykonávať psychologická a špeciálno-pedagogická diagnostika žiakov počas školskej dochádzky až do obdobia ukončenia kariérnej prípravy zameranú na diagnostiku príčin školskej neúspešnosti, učenia sa pod svoje možnosti, na podporu motivácie a nachádzanie vhodných spôsobov učenia;
Ø v oblasti starostlivosti o žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, talentovaných a tvorivých žiakov a študentov sa zamerať na odhaľovanie ich potenciálu a pomoc pri riešení osobných a psychosociálnych problémov týchto žiakov
Ø v oblasti psychologického a výchovného poradenstva sa zamerať najmä na deti so ŠVVP, s dôrazom na ich profesionálnu orientáciu
Ø v oblasti kariérového poradenstva sa zamerať na pomoc pri voľbe povolania, orientáciu v plánovaní životného uplatnenia, na prácu s informáciami so zreteľom na školské a profesijne záujmy žiakov a študentov, na informácie o možnostiach a podmienkach na zvolenej škole, na požiadavky na štúdium, na trh práce. Individuálna a skupinová práca so žiakmi a študentmi v kariérovom poradenstve
Ø v oblasti sociálnych vzťahov sa zamerať na riešenie adaptačných a socializačných problémov, začleňovanie sa do sociálnych skupín, štruktúr a vzťahov, na prácu s problémovým kolektívom i jedincom, na riešenie komunikačných a sebaregulačných schopností v rodine, rovesníckej skupine, s druhým pohlavím, autoritami a pod.
Ø v oblasti optimalizácie vývinu osobnosti a terapií sa zamerať na pomoc pri akútnych záťažových a krízových situáciách ako sú zmena zdravotného stavu, zmeny v rodine, subjektívne prežívanie ťažkosti ako sú tréma, úzkostné fóbie, ťažkosti neurotického charakteru, problémy v sebaprijímaní, sebahodnotení, sebarealizácie, psychosomatické ťažkosti, identita osobnosti, depresívne stavy, suicidálne tendencie a pod. V týchto oblastiach úzko spolupracujeme s inými odborníkmi v zdravotníctve.
Ø v oblasti poradenstva pri riešení sociálno-patologických javov sa zamerať na detekciu závislosti a iných patologických javov. Pracovať formou skupinových aktivít zameraných na formovanie vzťahu k drogám a zdravý spôsob života, poradenstvo pre jednotlivca, ktorý prišiel do kontaktu so zneužívaním omamných látok, poradenstvo v oblasti šikanovania, domáceho násilia, týrania, zneužívania, obchodovania s ľuďmi.
Ø prieskumné štúdie v oblasti učenia sa, sociálnych vzťahov, sociálnej patológie a iných ukazovateľov podľa špecifických požiadaviek škôl
Ø poradenské aktivity pre žiakov, rodičov, pedagogických a odborných zamestnancov zamerané na problémy výchovy a vývinu osobnosti
Ø vzdelávanie a odborná metodická činnosť so zameraním na výchovných poradcov, školských psychológov, koordinátorov prevencie sociálno-patologických javov, školských špeciálnych pedagógov a školských sociálnych pedagógov
Ø odborné konzultácie pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení, lekárom, orgánom štátnej správy a samosprávy v otázkach psychologického, špeciálno-pedagogického a výchovného poradenstva
Hlavné úlohy
§ na území svojej pôsobnosti zabezpečovať pedagogicko-psychologickú starostlivosť, diagnostické, poradenské, metodické a informačné služby v oblasti výchovy, vzdelávania, osobnostného a profesijného vývinu žiakov a študentov do ukončenia prípravy na povolanie
§ poskytovať psychologickú a špeciálno-pedagogickú diagnostiku a následne starostlivosť žiakom s poruchami učenia
§ uskutočňovať diagnostiku a poradenstvo pre žiakov so ŠVVP; osobitne venovať pozornosť krízovým intervenciám žiakom s narušenými komunikačnými schopnosťami, s neurotickými prejavmi a sociálne znevýhodneným žiakom a následne úzko spolupracovať s ich zákonnými zástupcami
§ v rámci diagnostikovania žiakov so ŠVVP poskytovať odborné správy, ktorých súčasťou je i záver a odporučenie k ďalšej práci so žiakom
§ spolupracovať so školou pri prehodnocovaní a úprave IVP u začleneného žiaka
§ spolupracovať so školou v oblasti vzdelávania žiakov v hraničnom pásme mentálnej zaostalosti, ktorí nie sú žiakmi so ŠVVP v zmysle § 3 ods. 2 zákona 245/2008 (Školského zákona)
§ spolupracovať so školou pri vypracovávaní IVP pre žiakov s VPU alebo poruchami správania, ktorí sú v starostlivosti nášho zariadenia
§ pri identifikácií intelektovo nadaných žiakov, ich výchove sústrediť pozornosť na rozvoj celej osobnosti, nielen intelektových schopnosti ale ej emocionálnej inteligencie a rozvoj sociálnych vzťahov
§ zamerať sa na proces humanizácie jednotlivca a medziľudských vzťahov so zreteľom na osobitné skupiny
§ venovať pozornosť primárnej prevencií, systematickému formovaniu a ovplyvňovaniu deti a mládeže
§ v spolupráci so školou sa orientovať na včasné podchytenie a následnú reedukačné, poradenské a terapeutické pôsobenie na rizikové prejavy, črty a vlastnosti deti a mládež s problémovým osobnostným vývinom
§ uvádzať do praxe výsledky výskumov VÚDPaP-u
§ zabezpečiť administratívne a štatistické plnenie úloh spojených s evidenciou klientov
§ odborný rast zamestnancov formou v súlade s „Plánom profesijného rozvoja“, podporovať účasť na seminároch, výcvikoch, školeniach, odborných stretnutiach a aktívnom zapájaní sa do nových foriem vzdelávania
V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať.